Stefania şarkısıyla oylamada her ne kadar dördüncü olsa da halk oylamasıyla birinciliği üstlenen Kalush Orkestrası, benzersiz bir müzik yaratmak için geleneksel Ukrayna halk müziğini modern rap ve hip hop ile harmanlıyor.

Eurovision Şarkı Yarışması resmi olarak apolitik olmasına rağmen, Avrupa Yayın Birliği’nin Şubat ayında Rusya’nın Ukrayna’yı işgal etmesinin ardından yarışmadan men edileceğini açıklamasıyla bu yıl siyasetin açıkça bir rol oynadığını gösteriyor.

Gösterişli ve çoğu insana dertlerini unutturacak, eğlenceli bir gece vadeden Eurovision’da Avrupa, Covid’le İkinci Dünya Savaşı’ndan bu yana en önemli sınavını yaşıyorken Cumartesi günkü şov yeni bir değer kazandı. Eurovision 2022 sadece eğlenceli değildi, birdenbire anlamlı hale geldi.

Kazanan elbette Ukrayna oldu. Rusya, Ukrayna’yı işgali sonrası yarışmadan yasaklanırken Ukrayna’nın temsilcisi Kalush Orchestra adlı bir rap-folk grubu şu an dünyadaki en popüler müzik gruplarından biri. 18 ila 60 yaşları arasındaki erkeklerin savaş sırasında ülkede kalmaları gerekiyor, bu yüzden grup İtalya’daki Eurovision finaline katılmak için özel izin almak zorunda kaldı. Sonuç, kıta genelinde ve ötesinde Ukrayna’ya verilen muazzam desteği gösterdi. Evet, Stefania şarkısı farklı müzik türlerini barındırması ve performansıyla ilgi çekici ama oylama; açıkça şefkat, dayanışma ve siyasi sempati tarafından motive edildi. 

Stefania şarkısı, orkestranın lideri Psiuk tarafından annesine bir övgü olarak kaleme alınsa da Rusya’nın işgalinden bu yana, anavatanın marşı haline geldi: “Her zaman eve dönüş yolumu bulacağım, tüm yollar yerle bir olsa bile.” Psiuk, şarkının annesine yazılmış olmasına rağmen savaşın yeni bir anlam kazandırdığını söylüyor. İşgalin bir sonucu olarak, onu Ukrayna’nın “çocuklarını” koruması için bir metafor olarak görüyor. Kalush Orkestrası, folklor ve geleneksel halk melodilerini hip hop’la birleştirerek Ukrayna kültürünün savunmasında rol oynayan kültürel bir proje. Vladimir Putin’in eski Sovyet cumhuriyetinin her zaman Rusya’nın bir parçası olduğu şeklindeki kavgacı iddiasına karşı Kalush Orkestrası, Ukrayna kültürünün benzersizliğini temsil ediyor.

2003’ten beri üçüncü zaferi olan Ukrayna müziği büyülemeye devam ediyor ancak bu sefer bir başka. Sadece Avrupa’dan değil kıtadan binlerce kilometre uzakta olan Avustralya’dan da desteğini alan Ukrayna, bu yıl yarışmanın sadece müzikten ibaret olmadığını gösteriyor. 26 ülkede düzenlenen kıta çapında bir eğlence olarak görülen Eurovision bundan daha fazlası olduğunu geçen sene Maneskin’le kanıtladı. İtalya’nın Eurovision zaferi sonrası Roma merkezli grup uluslararası bir üne kavuştu, Rolling Stones’a ve Saturday Night Live’a çıktı ve tipik olarak cinsiyete dayalı akışkan kostüm koduyla çok sayıda dergi kapağında göründü. Kalush Orkestrası’nı muhtemelen heyecanlandıran da bu. Müzikle çok daha fazla insana ulaşarak Rusya’nın haksız işgalini anlatmak. 

Ülkelerin siyasi ve kültürel yakınlığına göre puanlanması gerekçesiyle Türkiye’nin çekildiği yarışmadaki en masum “kayırma”ya şahitlik ediyoruz. Siyasi nedenlerden dolayı birinciliği birçok kişi tarafından eleştirilse de Stefania şarkısının müziği harika, nakaratı akılda kalıcı, flüt kısmı ise eşsiz.