Murat Abbas

Arts & CultureJune 1, 2016
Murat Abbas

İstanbul’da yaşıyorsanız Haziran ayı sizin için biraz da “iyi müzik” demektir. Yılın bu döneminde yoğunlaşan festivaller, müzikseverleri heyecanlandırır… İşte tam da böyle bir dönemde, bu sene heyecanımıza bir de şaşkınlığı kattık. Hepimiz festival programlarını beklerken, tüm festivalleri geride bırakan bir program Zorlu PSM’den geldi. Haziran ayında sırasıyla sahne alacak PJ Harvey, Sigur Ros ve Patti Smith birçok festivalin headliner’ının üzerinde. Hal böyle olunca bir süredir değişimini uzaktan izledğimiz Zorlu PSM’ye bir adım daha yakınlaşma, değişimi tam da kaynağından dinlemenin vakti geldi!

Murat Abbas, Zorlu PSM’deki değişim ve gelişimin taMurat Abbas, Zorlu PSM’deki değişim ve gelişimin takendisi… 1.5 sene önce geldiği Zorlu PSM’de şimdi bambaşkabir hava hakim. Birikimini heyecanını kaybetmedenkullanabilmesi mi, ya da tüm bunları olağan iyi niyetive sonsuz işbirliği içerisinde yapması mı onu bu kadargerçek yapan emin değiliz, ama farklı olduğu şüphesiz.Konumunu snobe etmeden her fikri dinleyebilecek güçtekendisi. İlk günkü heyecanından hiçbir şey kaybetmedenanlatıyor: “Buraya ilk geldiğimde, salonları ve mekanlarıgezdiğimde büyülendim. Yurt dışı standartları veimkanlarıyla burada çok daha fazla şey yapılabileceğinigördüm. Bu sadece güncel ve alternatif müzikle alakalıdeğil. Önümüzdeki sezon klasik müzik, bale, opera vecazda PSM çok kuvvetli programlar açıklayacak. Aslındacazla ilgili sinyalleri vermiştik. Chris Botti, Stacey Kentve Meredith Monk’u yaptık. Şimdi iki tane ismin peşindeyim,o isimleri alabilirsem, bunu da ilk sizin mecranızdasöylüyorum; Mayıs 2017’ de Zorlu PSM’nin kendisineait bir caz festivali olacak.” Şüphesiz ki caz, PSM’ninyeni sezondaki yükselen değeri olacak ama klasik müzikde Abbas’ın bir o kadar odağında. Bu anlamda işbirliklerineaçık, “İKSV ile ortak işlerimiz olacak, Borusan ilegörüşmelerimiz devam ediyor. Kendimize ait bir programımızolacak.” diyor. Abbas’ın uzmanlaştığı alternatifve güncel müzik sahnesi bu sezon için ağırlıkta görünsede “Önümüzdeki sezon farklı türlerle müzik sahnesidaha da güçleniyor.” diyor.

Zorlu PSM Ana Sahne’de düzenlenen ayakata konserlerleZorlu PSM Ana Sahne’de düzenlenen ayakata konserlerlealternatif bir alan yaratan Abbas, bu değişimi şöyleanlatıyor: “Oturmalı format kısıtlayıcı. Yaş ortalaması veprofili belli. Genç kitlenin buraya gelmesi için ayakta işleryapmak zorundasınız. Ben ilk göreve geldiğimde burdaayakta iş nerde yapabiliriz diye bakıyordum. Birdenkendimi sahne üzerinde buldum ve derinliğini gördüm.Teknik ekiple toplantılarını yaptık. ‘Taşır mı? Taşımazmı?’ derken, onayını alınca çalışmalara başladık.” Henüz,Bedük, Teoman ve Duman konserlerinde deneyimlenenbu düzen, PJ Harvey ve Sigur Ros ile devam edecek.

Haziran’da da kapalı mekanların öne çıkacağının altını çiziyor Abbas. “Öncelikle güvenlik… İçinde bulunduğumuz konjektürde açık hava konserleri risk altında malesef. Bu programı açıkladığımızda insanlar bu isimlerin neden açıkhavaya getirilmediğini soruyor ama bu isimleri ikna etmek kolay değil. Zorlu Center’ın güvenlik avantajı var. Yaz aylarındaki iklimsel değişiklikler de büyük etken. Artık istikrarlı bir hava yok. Özellikle Haziran çok tehlikeli, yağmur istatistiği arttı. Bir de en önemli konu açık havadaki ses kısıtlaması. Ses, güvenlik, konfor gibi unsurları üst üste koyunca burası çok avantajlı oluyor.” Bu iddialı konserleri festivallerin takip edeceğini belirtiyor Abbas, Ekim aylarında gerçekleşecek Sonar sadece bir başlangıç. Değişimden sadece müzik beslenmiyor. PSM’de tiyatro sahnesi de oldukça haraketli. “İKSV, buranın geçirdiği değişimden çok mutlu. İlk kez Tiyatro Festivali’ni getirdiler. Özel projeler kapsamında bazı oyunlar sahneleniyor.” diyor.

PSM’de gerçekleştirilmesi önerilen etkinlikleri nasıl birPSM’de gerçekleştirilmesi önerilen etkinlikleri nasıl birelemeden geçirdiklerini sorduğumuzda, “Buraya programkoymaya gelen firmalar PSM dünyasına uygun işleriburaya getiriyor. O yüzden bugüne kadar hayır demedikhiç, ama yarın öbür gün çok alakasız bir şey gelirse onubilemiyorum.” diyor Abbas.

Kim neyi hangi“ Kim neyi hangi alanda iyi üretiyorsa  onunla işbirliğimiz olacak.

PSM dünyası ciddi bir değişim içerisinde ve birlikte büyümeyiPSM dünyası ciddi bir değişim içerisinde ve birlikte büyümeyiesas alıyor. “Kim neyi hangi alanda iyi üretiyorsaonunla işbirliğimiz olacak.” İKSV Tiyatro ekibi ile yeniprojelerinin olacağından ve alternatif bir ekiple partilerdüzenleyeceklerinden bahsediyor ve iyi bir fikri olanherkese de kapılarının açık olduğunu tüm içtenliğiyle belirtiyor.

Böylesine çok yönlü bir yapının arkasındaki ekip ve planlama süreçleri de en büyük meraklarımız arasında. “ İçerik departmanına seçtiğimiz çalışanların farklı disiplinlerden gelmesine dikkat ediyorum. Eski ekibimize ek olarak, alanında öncü isimlerle burada bir dikey yapılanma üzerinde çalışıyoruz. Klasik müzik, caz, bale, güncel müzik, sanat gibi farklı alanlarda, burnu iyi koku alan, açık görüşlü daha genç zihinleri buraya toplamaya çalışıyorum.” Bu çalışmaların bir adım ilerisinde ise daha fonksiyonel bir araştırma grubu oluşturma hedefi var, dünya genelinde bir kurul ile buraya içerik sağlamak istediklerini belirtiyor ve ekliyor: “Dünyadaki bütün güzel içerikleri burada göreceğiz, ama sadece batıdan değil tüm coğrafyalardan bahsediyorum.”

Önümüzdeki dönem sergi programlarının da yoğunlaşacağının altını çizerken, “Biz sergi alanında daha çok dijital sanatın dokunduğu yerleri kendimize seçtik çünkü bizim dışımızda SSM, İstanbul Modern, Salt gibi kendi alanında işleri iyi yapan kurumlar var. Onların alanına girmektense, başka bir alana odaklanmak istedik.” diyor Abbas.

Şu ana kadar hiç girmediğim“Şu ana kadar hiç girmediğimdenizlere kulaç atıyorum,eskiden bildiğimiz birkoy vardı sadece. Aslındaburanın imkanlarıyla o alandada daha fazla şey yapmak mümkün.

Murat Abbas’ı Zorlu PSM’ye gelirken en çok ne heyecanlandırmıştıMurat Abbas’ı Zorlu PSM’ye gelirken en çok ne heyecanlandırmıştısorusu hep aklımızda: “Ben insanın kişiselserüveninde her şeyin arkasında bir sebep olduğunu vegelişime doğru evrilttiğini düşünen birisiyim. Daha darbir alanda uzmanlaşmıştım ama buraya geldiğimde, buradakibaşlıklar ve yapılabileceklerim beni çok heyecanlandırdı.Birkaç sene içerisinde burası dünyada örneğiolmayan bir noktaya gelecek. Bir ‘case study’ bile olabilir.Bunun da iddiasını taşıyorum. Şu ana kadar hiç girmediğimdenizlere kulaç atıyorum, eskiden bildiğimiz bir koyvardı sadece. Aslında buranın imkanlarıyla o alanda dadaha fazla şey yapmak mümkün.” Abbas’ın bu yaklaşımıkültür-sanat arenamız için heyecan ve umut verici. ZorluPSM’nin gençlerle etkileşimini de üst düzeyde tutmakistiyor ve “Türkiye kültür-sanat hayatına birşeyler katmamızgerekiyor. Bu sadece etkinlik getirmekten ibaretdeğil.”diyor. İlerleyen dönemde üniversiteler eğitimaraştırmaları yapacaklarının ve etkileşimi yüksek birçalışma alanı yaratacaklarını belirtiyor.

Gençlerin kendilerini, müziklerini göstermelerinde birGençlerin kendilerini, müziklerini göstermelerinde biralan sağlamak üzere yarattıkları Şehir Sahnesi projesinisorduğumuzda “Şehir Sahnesi iyi niyetle çıkmış ama altıçok doldurulamış bir dala hitap ediyor.” diyor. Abbas,yetenekli kişilere sadece kendini gösterecek alanı sağlamanınötesinde eğitimi ve ona sağlanan alanın sürekliliğiolması gibi temel noktalarla bütünsel bir yaklaşımda,bir günlük peri masallarının uzağında. “Dün bir videoizlerken şunu gördüm. Ufacık bir çocuk, darbuka çalıyorama böyle bir ustalık, böyle bir kulak yok. Eminim kiburaya gelen herhangi biri bu çocuğu görse bu kim diyesorar. O çocuğa ve benzeri çocuklara bizim burada birşey yapmamamız ve sahiplenmememiz bizim ayıbımızolur. Ama ben o çocuğu alsam bir kere çalsa sonra birdaha görmesek bu birşey değil. Bunu nasıl bir projehaline getirebilirim ki bu tip yetenekleri ve imkan bulamayangençleri kazandırabilirim?” diyor. “Geçtiğimizsene burada Barış İçin Müzik konseri yaptık 300 – 310çocuk vardı. O çocukların her birnin başka bir hikayesivardı; kimisi 4.5 ay öncesine kadar hayatında eline birenstürman almamış, nota nedir, enstürman nedir hiçbirşey bilmiyordu. O çocuklar 4 ay içinde bir şeyleri çalarhale geldi. O çocukların şefi bir tık daha kıdemli, sonraonun dahil olduğu orkestra geliyor, sonra onun bir üstügibi halkalar birbirini tamamlıyor ve en tecrübeliye kadarulaşıyor. Bu şekilde 300 çocuk, Şasa Götze yönetimindesahneyi doldurdu. Bu çok etkileyici bir projeydi. O çocuklarailham verip, onları bir orkestranın daimi parçasıyapabildiğinizde, hayatları başkalaşacak.” diyor.

Haziran için sizin favori konserinizHaziran için sizin favori konserinizne diye sorduğumuzda bir anbile duraksamadan, “Sigur Ros’aözel bir ilgim var.”diyor. “2007’ydigaliba, !f kapsamında Heima belgeseliniizlemiştim. Çok etkilendim.O akşam hissettiğim şeyi çok nethatırlıyorum. Başımın üzerindebir krater vardı ve o yanıyordu. Ogün kendime, Sigur Ros’u ilk kezReykjavik’te kendi memleketindeizleyeceğim dedim. Ve gerçektende öyle yaptım. O yüzden, SigurRos’un çok özel bir yeri var bende.”diyor ve ekliyor: “PJ Harvey’igerçekten çok seviyorum. RoyalAlbert Hall’de Let England Shakealbüm turnesinde izlemiştim.Siyahlar içerisinde çok etkileyiciydi.Baya bir ağladım, Duygu boşalmasıyaşadığım olağanüstü bir konserdi.”Patti Smith’i ise ilk kez 2007yılında Babylon sahnesinde izlediğinibelirtiyor. Tüm bu heyecanlarınyanı sıra bir de kırgınlığındanbahsediyor Abbas, “Max Richter’açok heyecanlanıyordum ama artıkkendisine küsüm, haberi olacak, birmektup yazacağım. Bugüne kadarbütün plaklarını aldım, heyecanlakendisini bekliyordum hatta haftayaLondra’da konserine gidecektim,ama ona da gitmeyeceğim.” diyor.İçerisinde bulunduğumuz durumdapek çok isim direkten dönüyor. Neyazık ki hal böyle olunca bu isimlerigetirebiliyor olmak hiç olmadığıkadar değerli ve önemli. Her şeyerağmen değişim için çalışan, MuratAbbas’tan gelecek yeni haberleribekliyoruz heyecanla!

Fotoğraf: Hikmet Güler

Author: Duygu Bengi

RELATED POSTS