Souda, Brooklyn temelli bir ev dekoru ve mobilya üreticisi olarak biliniyor. Ama bunun ötesinde onlar yatırımcı; dünyanın her yerindeki diğer genç tasarımcılarla işbirliği yapan genç ve kolektif bir kurum. Souda’nın kurucuları Shaun Kasperbauer ve Luft Tanaka tasarıma bakış açılarını, beklentilerini ve gelecekte başarılı olmak için karşılacakları zorlukları anlatıyor!

Souda, New York temelli bir mobilya, ışık ve lüks eşya üreticisi. Bize “Souda”nın ortaya çıkışını anlatır mısınız?

Souda, tam olarak bizler Parsons’ta endüstriyel tasarım bölümünü bitirirken başladı. Aslında stüdyolarımızı evimizden başka yere taşımaya çalışıyorduk, çünkü aynı yerde hem yaşamak hem tasarım projeleri üzerinde çalışmak oldukça kaotik hale gelmeye başlamıştı. Souda, bir kaç arkadaşımla ortak bir çalışma alanı olabileceğini düşündüğümüz kaynakları toplamaya başladığımız zaman oluştu. Birkaç ay sonra işimizi tek marka altında toplayınca yepyeni bir unsur kazandığı ortadaydı. Şirketi Japonca’da “Oh, Yeah!” anlamına gelen “Souda” ismiyle kurmaya karar verdik.

Tasarım sürecinin en önemli bölümlerinden biri üretimdir. Üretici olmakla beraber gelen sorumluluklar ve zorluklar neler?

Bir nesneyi sürüler halinde üretime hazırlamak, tek bir prototip için konsept geliştirmekten çok daha farklı bir zorluk taşıyor. Gerçekten en iyi ürüne ulaşmak için tasarım süreci ve ürün geliştirme süreci beraber işlemek zorunda. Souda bir proje üzerine çalışmaya başladığı zaman, proje bazen hala konsept formunda oluyor. Daha karmaşık ürünler, ticari üretime hazırlanmadan önce genelde üzerine yeniden çalışmayı gerektiriyor. Ürünün işlevini, üretilebilirliğini ve kullanıcı deneyimini geliştirirken tasarımcının orijinal konseptine bağlı kalmak bizim üretici olarak sunduğumuz işlevlerden biri.

Souda genelde genç tasarımcılarla işbirliği yapıyor. Bir tasarımcı ile işbirliği yapmadan önce baktığınız kriterler neler?

Genç tasarımcılarla çalışmak gerçekten eğlenceli ama bazen beraberinde belli başlı zorluklarla geliyor. Beraber çalışmak için yeni tasarımcılar ararken en önemli şeylerden biri tasarımcı ile ortak bir perspektif paylaşıyor olmamız. Tasarımcının bir kişiliği, iyi bir gözü ve kendi işlerine tarafsız bakma kabiliyeti olmalı. Bazı ürünlerin ticari üretim için inceden değiştirilmesi gerekiyor, bu durumda esnek ve kullanıcı deneyimini her şeyin ötesinde tutan tasarımcılarla çalışmak önemli.

“Tasarımcının bir kişiliği, iyi bir gözü ve kendi işlerine tarafsız bakma kabiliyeti olmalı. Bazı ürünlerin ticari üretim için inceden değiştirilmesi gerekiyor, bu durumda esnek ve kullanıcı deneyimini her şeyin ötesinde tutan tasarımcılarla çalışmak önemli.”

Bu aralar nelerden etkileniyorsunuz ve ne üzerine çalışıyorsunuz?

Şuanda ICFF 2016 sürümlerimizi hazırlıyoruz. Son çıkışımızı neyle yapacağımıza emin değiliz ama heyecan duyduğumuz parçalardan biri Vancouver, Kanadalı genç stüdyo Knauf & Brown’un tasarladığı Profile Chair adlı katlanan sandalye. Bu parça bir kaç yılda geliştirildi, artık son versiyonunu gösterecek olmaktan heyecan duyuyoruz. Çok güzel bir sandalye ve gerçekten çok hoş biçimde bir araya getirildi.

10 yıl içinde kendinizi nerede görüyorsunuz?

Umarım Souda’yı daha büyük bir marka olma yolunda geliştirmeye devam edeceğiz. İşbirliği yapacağımız bir çok yetenekli tasarımcı ve üretmenin eğlenceli olacağını düşündüğümüz bir çok ürün var. Şu ana kadar kendi markamızı kurmaya başlamak çok heyecan vericiydi ve onun gelişimi seyretmek çok eğlenceli oldu. 10 yıl bir hayat kadar uzak görünüyor.