Rap her yerde. Kulüplerde, radyoda, Spotify ve Itunes listelerimizde. Hiçbir müzik türü müzik listelerini ve Youtube dünyasını Hip-hop kadar domine etmiyor. Herkes Rap müziğe yükselmiş durumda. Ve bu yükseliş Türkiye’yi de etkiledi.   Ben Fero, Reynmen, Ezhel, Norm Ender ve Fuat Ergin… Kısa süre önce genel izleyici kitlesinin ilgisini çeken birçok ismin sadece birkaçı. Ancak rap bir trendden çok daha fazlası, zamanın ruhunu da yansıtıyor aynı zamanda.

Gençliğin dikte edilen dogmalara isyan etmesinin daha da önem kazandığı bir dünyada, rap müziği başkaldırının uzun süredir eş anlamlısı olan rock müziğinin yerini aldı. Ancak rap, sadece ergenlik öfkesi gibi duygularımıza hitap etmiyor, aynı zamanda bizi eğlendiriyor. Ve rap her şeyden önce, muhtelif bir toplumu savunan bir müzik türü. Türkiye’nin dini inançlar, farklı dünya görüşleri, etnik ve kültürel olarak farklı gruplar açısından çeşitlilik gösterdiği düşüncesinin artmasıyla birlikte rap müziği gittikçe daha popüler bir hale geldi. Rap, bu çeşitliliği ayırmamakla kalmayıp müziğin içinde birleştiriyor. Farklı etnik grupların yanı sıra farklı kültürel kabartmaların da içinde bulunduğu Türk toplumunun çeşitliliği ile rap müziğinin kendisi Batı tekno ritmi ve Anadolu seslerini içeriyor. Rap müziği bu kadar popüler yapan ise seslerin çeşitliliği. Bu nedenle, rap müziği her zamankinden daha fazla çeşitlilik içeriyor- sesler, şarkı sözleri, konular ve sanatçılar.

Ezhel, “Rap, sabit bir konuya bağlı değil, politika ya da aşk gibi birçok farklı şeyi anlatıyor.” diyor. “ Rap , hem ritimleri hem de sosyo-kültürel arka planı açısından çok fazla enerjiye sahip bir müzik türü. Aynı zamanda genç bir ruhu var ve kendisini farklı biçimlere dönüştürebiliyor. ” Ezhel, Türkiye’nin en popüler rapçilerinden biri ve aynı zamanda Berlin-Neukilln çıkışlı rapçi Gringo ile çalışmaları var.

Tabii ki, Türkiye rap müziği ve Hip-hop kültürü ile yeni tanışmadı. Türk gençliğinin rap ile uzun bir geçmişi var. Ezhel, “Rap müziği Türkiye’de her zaman popüler olmuştur. Cartel grubunun bir stadyumu nasıl doldurduğunu hatırlayın. Yani rap 20 yıldır sevilen bir tür. Sadece bir an duraksadı, hepsi bu kadar”. Türk rapinin kökleri Berlin’e dayanıyor. Gurbetçilerin çocuklarının, orada yaşadıkları kültürel ikileme, Alman toplumunun ayrımcılığına ve sokaklardaki şiddete verdikleri bir tepkiydi. Sokak rapinin sesi karanlık ve sertti.

Almanya’nın en ünlü rapçisi RAF Camora ile çalışan ve Almanya’nın en başarılı yapımcılarından biri olan The Royals & Mohammad H. , “Bugünün rap müziği, geçmişin karanlık bir tona sahip rapinden ziyade ton açısından radyolar için çok daha uygun.” diyor. Kökleri Afrika müziğine dayanan Fransız hip-hop’ından etkilenen Alman rap müziğine trap müziği getirerek, Almanya’daki rap camiasını değiştiren RAF Camora idi. “RAF Camora ve Bones MC, 2016 yılında albümleri “Palmen Plastik 1” ile her şeyi değiştirdi. Bundan sonra Almanya’daki sokak rapçileri, dans edebileceğiniz ritimleri seçmeye başladı. ” 

Royals & Mohamad H. 10 yıldan fazla bir süredir yapımcılık yapıyor ve KMN Gang ve Kontra K gibi Alman rap yıldızlarıyla çalıştı.”Hip-hop’çılar olarak rap’in son zamanlardaki başarısından çok memnunuz. ”

Bu trend devam edecek mi? Frankfurt merkezli rapçi Celo, “Bu yıldızlarda yazılı.” diyor. “Ama bugünlerde sözler pop şarkılarından çok da farklı değil. İnsanları ritimler çekiyor. Rap’i dinlemek eğlenceli. Önceden rock vardı, sonra tekno şimdi ise rap.” Celo takma adlı Erol Huseinćehaj, Frankfurt merkezli ikili “Celo & Abdi“ nin bir parçası. Farklı göçmen dilleri ile karıştırılan bir Almanca olan “Azzlack German” kullanma açısından Almanya’da öncüler. Müzikleri Almanya’nın kültürel yapısı içerisinde oluştuğundan, sözlerinde kullandıkları “baba”, “para”, “bratan” (kardeş) ya da “amo” (dayı) gibi Türkçe, Arapça ve Boşnakça kelimeler Almanlara yabancı değil. Alman gazetelerin kültür sayfalarında şairler olarak adlandırılan rapçilerin sözleri konuşuluyor ve müziklerinin Almanya’nın kültürünü ve dilini nasıl değiştirdiklerinden bahsediliyor. Celo & Abdi, iyi tanınmış Schirn Kunsthalle’de bir konser verdi .Bu, sokak kültürünün yüksek kültürle buluştuğu bir an.

Sokak kültürünün takdir edilmesi Türkiye’yi de devraldı. “ Çukur ” gibi dizilerin geniş bir hayran kitlesine sahip olması tesadüf değil. Sokaktaki çocuklardan akademisyenlere kadar hepsi sokak şiddeti ve güç kavgası bağlamında iyi ile kötünün savaşını konu olan Çukur’u izliyorlar. Kaymak tabaka liberal Türk gençliği uzun zamandır daha geleneksel ve Türkiye’nin sosyal açıdan zayıf bölgelerinden gelen gençliği dışlıyordu fakat bu durum büyük bir değişime uğradı. Aynı durum uzun süredir dışlanan tarafın göçmenler, özellikle genç Türk erkekleri, olduğu Almanya’da da yaşandı.

Bugün Münih’in zengin bir bölgesinde yaşayan bir Hristiyan, Nike Airmax almak için nasıl uyuşturucu satılacağını ya da ayrımcılığa uğramanın nasıl bir şey olduğunu anlatan rap şarkıları dinliyor. Ama evet, toplumda rap müziğine karşı ön yargılar hala var.

“Sigorta şirketime Alman rapçiler ürettiğimi söylediğimde, muhtemelen kadınlar, şiddet, uyuşturucu ve seks hakkında müzik olduğunu düşünürlerdi. Fakat onlara hemen on şarkı gösterebilirim, bu çok başarılı olmuş ve bu sorunların üstesinden gelmiyor. Sizi iyi bir hayata sahip olmanız ve hedeflerinizi gerçekleştirmeniz için motive eden şarkılar var. ”

The Royals.

Ancak birçok önyargı azaltıldı. “Geçmişte insanlar kendilerine rap müziği dinleyen biri olarak kendilerini korkutuyorlardı. Örneğin, bir şirkette çalışırken patronunun onu bulabileceği ve bir kutuya sokabileceğinden korkuyordu. ”, Frankfurt merkezli rapçi Abdi aka Abderrahim el Ommali, “Rap’in sözleri genellikle bir tür gezi şeklidir – ya uyuşturucu ya da kadın. Fakat bugün patronunuz aynı zamanda rap müziği dinlerken, düşünebilirsiniz, tamam, açıkça, yargılanma tehlikesiyle karşılaşmadan aynı zamanda bir rap hayranı olduğumu gösterebilirim. Geçmişte Hip Hop’a giren çocuklar bugünün patronları. ”Nesil değişim, Hip Hop imajının değişmesi anlamına gelir. Bu yüzden rap bugün popüler. ”